Död Mans Hand
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Utvärdering av lajvet

Gå ner

Utvärdering av lajvet Empty Utvärdering av lajvet

Inlägg  Doc McEvans tis okt 27, 2009 1:30 pm

Utvärdering av Indianupproret 2009.
Här kommer allas synpunkter.
Jag har avidentifierat så långt som möjligt

• Intrigerna och det förskrivna var mycket bra. Det extra arr. hjälpt till att förbereda till min karaktär och vår grupp kändes naturligt och genomtänkt.
• Boendet, tja, det går väl inte att klaga på Berghem? Helt underbart ställe.
• Maten, att slippa behöva laga sin egen mat, eller smita in och ta en yoghurt eller smyga iväg till Skillingaryd för en pizza är guld värt. Höjde lajvet otroligt. Får gärna vara lite kryddigare nästa år.
• Barnen, jag var lite orolig innan lajvet började, men de höjde verkligen stämningen. Det var riktigt kul att kunna använda dem som springpojkar eller betala ett par dollar för att få dem att riva ner en Wanted affisch.
• Socialt rollspelande över intrigspelande, detta var jag också lite orolig för, men det gick förvånansvärt bra när man trotsade sin sociala fobi och agerade med folk.
• Icke-alkoholfritt, fungerade långt bättre än jag trodde detta med. Tips för framtiden: Whiskey essens blandat med vatten. Luktar vagt av whiskey och smakar som lite halvkonstig saft, får helt rätt färg.
• Att börja lajvet efter en off-lajv middag är en riktigt bra idé. Det är svårare att göra som på en del andra lajv där man lägger sig off-lajv och vaknar in-lajv.
• Vapen, detta är inte mycket som ni som arrangörer kan göra nått åt dock. Men det känns lite tråkigt att skjuta någon i benet och någon 200m bort inte ens hör det. Eller att höra hur nått småbankar och man inte vet om någon hugger ved eller om det pågår eldstrid. Jag har dock svårt för att komma på nått sätt som man kan komma förbi detta med på ett bra in-lajv sätt. Det som Peter hade, riktiga knallskott, är fina grejer. Känslan blir bättre ifall varje skott man avfyrar hörs och har någon form av konsekvens. Som när Snekey Pete brände av ett skott i Saloonen och alla konversationer dör ut helt och alla vänder sig om. En av de roligare scenerna på lajvet.
• Låt gärna nästa års lajv vara en dag längre. Jag vet att det heter "sluta när det är som bäst" men... en dag till hade varit perfekt.
• Kanske lite tidigare på sommaren nästa år, så det är aningen varmare och gör mindre om man inte håller sig helt torr hela tiden. Gör det lättare att trotsa regn rent mentalt.
• Lite mer affischer och mer utbyte på dem vid saloonen, mest för att det ger en mycket levande känsla.
• Teaterblodet var en riktigt trevlig stämningshöjare på lajvet. Det vore kul om man nästa år kunde ha lite allmän skadesminkning. Så som ett blåöga och liknande. Jag vet inte om den möjligheten kanske fanns men aldrig vart utnyttjad, tänkte bara föreslå ändå.
• På väg till lajvet fick vissa av oss veta att en väns karaktär givits åt en annan person eftersom vår vän inte kunde delta. Detta är inte OK. Jag förstår att för Arr är det praktiskt att göra så för att inte lämna intrigtrådar lösa men man ger inte bort en deltagares kampanjroll sådär utan medgivande. Vilket jag uppfattade ni inte fått.
• Lite väl mycket skottlossning mot tillfångatagna osv. Onödigt skjutande är inte bra för stämningen.
• Möjligen att Arr styrde alltför mycket av rollskapandet med bakgrund, intriger för somliga deltagare.
• Väldigt bra upplägg att betona för deltagarna att lajvet fokuserade på karaktärsspel och social dynamik. Annars hade det nog blivit ännu mer skjutande av karaktärer. Nu blev det en rätt schysst balans mellan action (vilket är kul) och rollgestaltning (också himla kul).
• Tre mål mat. Ni ska absolut nöja er med två varma mål om dagen men jag måsta bara ge en stor eloge för att jag aldrig varit så bortskämd på lajv förut, ha ha.
• Inlajv-valuta (dessutom snygg). Väldigt praktiskt med en enda valuta som man både kan köpa mat med och kan handla med sinsemellan. Att räkna in mat i lajvavgiften så där var ett snilledrag.
• Bra att Arr hjälpte deltagarna med att ge karaktärerna bakgrunder. Kan tänka mig det underlättade för många nybörjare.
• Rekvisita. Affischerna var väldigt roliga t ex
• Hoppas verkligen ryktet sprider sig så Slow River blir ännu folkrikare nästa år! För det gjorde en värld av skillnad att vi blev så många. Nu vill man verkligen återvända för det finns så mycket mer man vill uträtta i den hålan!
• Vidare upplevde jag att lajvets viktigare huvudintriger löstes väldigt snabbt. Vid lunch på lördagen hade indianupproret avvärjts och träsprithandlarna tagits omhand. Därefter var det en del improviserande när lajvarna själva startade egna intriger. Det är oerhört givande när det händer. Tyder på att Arr byggt en god grogrund för vidare spel.
• Tack för ett jättebra lajv. Vet inte om vi någon gång haft roligare på lajv (känns iofs som man ofta säger så efter ett lajv men det är ju bara bra).
• Gemensamma måltider off, inför och efter lajvet. Jättebra.
Maten, behövde inte vara hungrig. Gott.
• Rekvisitan, miljön. Fotografen, plakaten, pengarna. Mycket stämningshöjande. Byn passar bra som ett nybyggarläger i territorierna.
• De allra flesta lajvarna var riktigt bra.
• Fanns alltid saker att göra. Alla fall för oss och de som ville och kunde spela annat än actionvåld. Det är iaf vårt intryck.
• Engagemang i rollerna från arrs. håll. Kanonbra!
• Barnens skoputsning. Bra och lärorikt. Det var jätteroligt att se Sofia så nöjd med att hon hade tjänat en dollar även fast några av de andra ungarna hade hundratals utan att ha putsat en enda sko. Bra matematikträning tycker skolfröken.
• Barn och vapen var inte så lyckat. Men det hänger också ihop med vilket spel som är lämpligt för barnen. De vuxna måste vara mer aktiva i vilken typ av spel som barnen råkar in i. Kanske är petigt, men vilken syn på andra människor och på våld förmedlar vi till barnen om vi låter dem agera som prisjägare eller driva en lynchmobb? Vuxna kan (oftast) förhålla sig självständigt till spelet, barn kan det mer sällan. Var på väg att starta en diskussion om det på forumet, men höll det inne. Blev faktiskt lite illa berörda av detta.
• Vissa (vuxna) drev på för hårt. Har att göra med vad man ser i lajvandet kanske. Några var väldigt skjutglada. Inget fel med action men timingen och känslan för drama är ju allt... Hade jag förlorat min roll lördag förmiddag hade det varit tråkigt, men i upplösningen på söndag morgon hade det varit helt okej, för då hade vändpunkten i min roll hunnit inträffa. Hur hjälps man åt att höja och sänka tempot så många som möjligt hinner hitta sin rolls historia?
• Kanske var det meningen, men det var oerhört svårt att driva indianerna till någon sorts aggression, med tanke på lajvets undertitel. Det berodde nog iofs delvis på att vi skurkar var ganska klantiga.
• Problem som verkar återkomma på många lajv är ju inflation på pengar och på action.
Ett ställe att växla sitt guld till pengar. Det är ju iofs ganska krävande för lajvarna men om man måste vaska fram sina dollar kanske man inte ger bort 10 av dom till ett barn för en enkel tjänst.
En lista/text på vad saker och ting kan kosta?
• Tack för ett jätteroligt lajv! Jag är imponerad av byn och allt arrangemang runt lajvet, vilket jobb ni lagt ner!
• Jag tyckte att det var god information inför lajvet, så man kunde sätta sig in i vad som hänt och vad som gällde.
• Det var god och rikligt med mat, men det kanske är en poäng att endast ha två utskänkningar, så att saloonfolket fick mer spelmöjligheter.
• När det gäller diskning kanske var och en skulle diska sin egen talrik och bestick, efter måltiderna, om det fungerar och gör det lättare för kökspersonalen.
• Det var visst lite si och så hur deltagare förstod valörerna, man blandade ihop(även jag) tiodollarssedlar med tiocentssedlar, kanske ett förtydligande vilka valörer som var i omlopp.
• Inför nästa lajv kanske det går att ha en cd-spelare gömd i Saloonen som spelar ”saloonmusik” kontinuerligt, för att öka saloonkänslan, när det inte är ”livemusik” igång.
• Alla deltagare skulle ombes ta med 5-10 vanliga ljus, så att saloonen kunde lysas upp i längre perioder även under dagen. Om det kommer 50 pers nästa år också så bör det bli mellan 250- 500 ljus…
• Lite mer tilltugg under ”Pokerkvällen”( lördag kväll), typ bröd nachoschips, dipp eller annat små snacks kanske…?
• Kanske det finns ett hus som tydligare kunde ha fungerat som Sheriffens kontor och stadens fängelse(som går att rymma ifrån?).
• Det var en god blandning av karaktärer.
• När det gäller barnen, så kanske man får försöka dra in dem i spelet lite mer, det kanske motverkar skjutandet och skapar en trovärdigare situation för dem och spelet. För övrigt tyckte jag att arrangörerna hade tagit bra hänsyn till barnen i deras planering, det blev ett lajv som inkluderade att man kunde ha med hela familjen om man ville. MYCKET POSITIVT!!
• Nu när Slow River fått en bank, skulle det vara kul om även detta blev tydliggjort i ett av husen, om det är möjligt.
• Kanske det gick att tydliggöra guldgrävarplatsen på den närmaste parkeringen (strax bortanför Docs´gård), t. ex. ett avlångt vattentråg fylld med vatten och sand och guldsprejade stenar/grus (Dessa ”guldklimpar kan sedan växlas in i banken). Kärran som stod vid saloonens ena gavel, tält eller enkel hydda, plankor, spadar och hackor. Det skulle skapa ytterligare spännande spelmöjligheter (och kanske locka fler att vara guldgrävare och lycksökare...
• Sanitetshinkar på dassen åt oss tjejer.
• Inte trovärdigt med barnen som gick med vapen. Omöjligt att spela emot.
• Tack för att jag fick vara med. Jag längtar redan efter nästa år!

Doc McEvans

Antal inlägg : 10
Join date : 09-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet